Σχέδιο Δράσης

Το 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης την ακαδημαϊκή χρονιά 2021-22 είχε τριάντα δύο (32) εγγεγραμμένους μαθητές και μαθήτριες. Οι μαθητές/τριες που φιλοξενούνται στο σχολείο μας είναι παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του Αυτισμού, παιδιά με βαριά και ελαφριά Νοητική Υστέρηση, Σύνδρομο DOWN και άλλες αναπτυξιακές δυσκολίες. Το μαθητικό δυναμικό αναπτύχτηκε σε 7 τμήματα, εκ των οποίων το ένα ολιγομελές (3 μαθητές/τριες), και λειτούργησε ένα τμήμα στο Ολοήμερο σχολείο. Το σχολείο είχε 25 συνολικά συνεργάτες, συμπεριλαμβάνοντας την καθαρίστρια και το φύλακα.

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2021-22 υπήρξαν σοβαρά προβλήματα με την κάλυψη των θέσεων των εκπαιδευτικών, ιδιαιτέρως το 1ο τετράμηνο. Μέχρι την προτελευταία ημέρα πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων είχαμε καινούριες τοποθετήσεις σε 3 δασκάλους/ες τμημάτων συνολικά. Οι αλλαγές αυτές και η σοβαρή έλλειψη στο Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (1,5 ΕΒΠ για 33 μαθητές/τριες και λειτουργία Ολοήμερου) δυσκόλεψαν το έργο μας. Ωστόσο καταβλήθηκε μια τεράστια προσπάθεια από τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για να μην υπάρξει καμιά έκπτωση στην ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας και εκπαίδευσης των μαθητών/τριών μας.

Με το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς έγινε μια συλλογική προσπάθεια για την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων για δράσεις στη διάρκεια του σχολικού έτους. Με κεντρικό άξονα-στόχο τη «δημιουργία αυτοδιαχειριζόμενου εστιατορίου» η κάθε ειδικότητα έθεσε στόχους και οργάνωσε ένα σύνολο δράσεων. Κεντρικό ρόλο έπαιξε ο θεσμός της εκπαιδευτικής κουζίνας στο σχολείο. Με βάση της ανάγκες, τις δεξιότητες και τις ικανότητες των μαθητών/τριών μας, βασικό θέμα ήταν η υγιεινή διατροφή, η αυτοεξυπηρέτηση και η παρασκευή από τους ίδους τους μαθητές/τριες υγιεινών γευμάτων. Αυτό αποτέλεσε μια κεντρική βάση που συνδέθηκε με τη θεματολογία των εργαστηρίων δεξιοτήτων (Πράξη 11η 6/10/22). Όλοι οι εκπαιδευτικοί (δάσκαλοι/ες και ειδικότητες) εργάστηκαν προσανατολισμένοι σε αυτόν τον κεντρικό στόχο.

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς πραγματοποιήθηκαν έξι παιδαγωγικές συναντήσεις διαδικτυακά με θέματα τις «Κοινωνικές – Επικοινωνιακές δυσκολίες των ατόμων με ΔΑΔ και Νοητική Αναπηρία» (24/11/21), την Υποστηρικτική Τεχνολογία στην επικοινωνία ατόμων με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές» (11/12/21), τη «Μουσική ως εργαλείο διαχείρισης των συναισθημάτων για τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες» (16/02/22), τη «Συνειδητοποίηση της Σεξουαλικότητας – Αυτοπροσδιορισμός των Ατόμων με Αναπηρία σε σχέση με τη Σεξουαλικότητα» (21/05/22), τη «Μετάβαση στην ενήλικη ζωή των Ατόμων με Αναπηρία» (31/05/22). Εισηγητές ήταν η κ. Ελένη Κουστριάβα, Επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του ΠΑ.ΜΑΚ., ο κ. Γεώργιος Βράνος, Καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑ.ΜΑΚ. και η κ. Λευκοθέα Καρτασίδου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια στις Επιστήμες της Αγωγής – Εκπαίδευση Ενηλίκων και Ειδική Αγωγή του ΠΑ.ΜΑΚ.. Στο πλαίσιο διαμόρφωσης και βελτίωσης Παιδαγωγικών Πρακτικών πραγματοποιήθηκε μία ακόμα παιδαγωγική συνάντηση με εισηγητή το Διευθυντή του σχολείου (30/03/22).

Μετά το τέλος των περιορισμών λόγω COVID-19 κάναμε πολλές στοχευμένες εξόδους με μικρές ομάδες παιδιών στην τοπική αγορά, καθώς και μια έξοδο σε φάρμα με άλογα στο πλαίσιο μιας ενδεχόμενης συχνότερης επίσκεψης για θεραπευτικούς λόγους. Ανάμεσα στις άλλες επισκέψεις, ομάδα μαθητών/τριών μας συμμετείχε σε αθλητικές εκδηλώσεις στη ΧΑΝΘ, ενώ άλλη ομάδα επισκέφτηκε τις εγκαταστάσεις του εμπορικού κέντρου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ. Κάθε εθνική, θρησκευτική ή σχολική γιορτή αποτελούσε έμπνευση για δημιουργικότητα και συμμετοχή των μαθητών/τριών μας σε θεατρικές, μουσικές  και χορευτικές εκδηλώσεις. Την περίοδο των Απόκρεων και σύμφωνα με τους υγειονομικούς κανόνες που ίσχυαν την περίοδο εκείνη, καλέσαμε και τους γονείς σε μια ενδοσχολική γιορτή.

Οι τακτικές συναντήσεις με την ομάδα γονέων στο χώρο του σχολείου που έχει χαρακτήρα ενδυνάμωσης και συμβουλευτικής λειτούργησε φέτος ακολουθώντας τους όρους που επέβαλε το υγειονομικό πρωτόκολλο. Για πρώτη φορά επίσης λειτούργησε στο σχολείο μας Πρόγραμμα Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης για τους μαθητές/τριες . Η σχολική χρονιά έκλεισε με το project «Υπαίθριο Λούνα- Παρκ» με μια τεράστια κινητοποίηση όλων των συναδέλφων αλλά και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και την υποστήριξη ιδιωτών. Η προεργασία ξεκίνησε μήνες πριν και ο στόχος της ήταν η εξωστρέφεια του σχολείου μας και η συνάντηση των μαθητών/τριών μας με παιδιά από το τυπικό σχολείο στο χώρο μας με σκοπό να γνωριστούν παίζοντας και διασκεδάζοντας.

Η εκδήλωση αυτή επισφράγισε το κλίμα συνεργασίας, αλληλεγγύης και δημιουργικότητας όλων των συνεργατών του σχολείου, μεταδίδοντας τη χαρά και την ελπίδα για μια ακόμα καλύτερη επόμενη σχολική χρονιά.